Melanoma monday

2012-05-06 @ 23:35:54 Kommentarer (4)

Jag är inte på topp så jag gör det enkelt för mig och saxar från melanomforeningen.se

 

Här presenterar vi kortfilmen ”Himlen är överskattad” om Lina Baldenäs cancerresa med spritt melanom. Vi hoppas att den ska väcka känslor och tankar. Filmens titel är en hyllning till Linas vän Kristin som avled av malignt melanom i februari i år, 31 år gammal."






"Måndagen den 7 maj är det melanoma monday, en dag då sjukdomen malignt melanom uppmärksammas, inte bara här i Sverige, utan på flera platser i världen. Tyvärr är det allt fler som drabbas av den potentiellt dödliga cancerformen varje år. Idag dör fler svenskar av malignt melanom än i trafiken. Men så behöver det inte vara.

Det finns nya läkemedel som kan hjälpa patienter med spridd melanomsjukdom till förlängd överlevnad och bättre livskvalitet. Tyvärr har landets verksamhetschefer inom onkologi bestämt sig för att minimera förskrivningen av de nya läkemedlen, eftersom de anses för dyra. Man tycker med andra ord att det är helt i sin ordning att lämna allvarligt sjuka melanompatienter vind för våg, utan någon som helst effektiv behandling!

På melanomföreningens hemsida melanomforeningen.se finns länkar till både Linas och Kristins insamlingar hos cancerfonden.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag halkade in på din blogg för många år sen när din äldsta pojke var liten bebis. Min äldsta dotter är en månad yngre än honom. Jag har läst om dina med- och motgångar under dessa år och skrattat åt roliga barnkommentarer, samtidigt som tårarna har runnit när jag läst om din sjukdom och allt den har fört med sig till dig och din familj. Nu rinner tårarna som aldrig förr när jag ser filmen om dig. Det är helt ofattbart att ekonomin ska styra sjukdomar! Jag håller med dig att det är din tur att bestämma nu!

2012-05-07 @ 10:35:18
Postat av: Anonym

Mitt hjärta brister Lina/ jag saknar dig offantligt mycket Lina / pappa

2012-05-07 @ 10:55:01
Postat av: Vanessa

Jag är en vän och fd arbetskompis till Kristin.

Din film är så berörande på alla sätt.

Jag har lagt in din film på min blogg och länkat till dig (och melanomföreningen) och jag hoppas det är ok.

Hör av dig annars!



Fucka den där jävla kukcancern!

/Vanessa

2012-05-10 @ 19:18:07
URL: http://krabbeluring.blogspot.com
Postat av: Vanessa (igen)

Jag har inte facebook eller twitter så jag länkar här, efter förfrågan så har fotbollsfrun (Malin Wollin) länkat filmen om dig från sin blogg-http://blogg.aftonbladet.se/fotbollsfrun

2012-05-11 @ 08:24:34
URL: http://krabbeluring.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0