sorg.

2009-05-05 @ 23:01:15 Kommentarer (1)

Vi har haft en tung vecka i familjen. Vi har nämligen förlorat vår morbror Arne R. Han dog förra tisdagen och det gör så vansinnigt ont att gång på gång inse att han inte kommer tillbaka och att han inte kommer vara där. Det är tomt, tungt och överjävligt och vi har tillbringat några dagar i Västervik, hos mossmoss och mormor, tillsammans med bröderna R och resten av släkten. Det gör fortfarande ont i huvudet. Till en början trodde jag att jag hade bihåleinflammation, tills jag förstod att det berodde på alla tårar, på all sorg som liksom trängde bort allting annat. Det värker, svider, bränner och tar ibland andan ur en.

Vi har försökt förklara döden för Loke. Det är inte lätt kan jag lova. Han älskade ju Arne och hans moppe.
Vi visste inte hur vi skulle säga. Vi ville inte säga att man somnar och inte vaknar mer, för då kanske han blir rädd för att sova. Vi ville inte säga att man blir sjuk och dör för då får han väl panik nästa gång han får feber. Vi tror inte på någon gud så vi kan inte använda förskönande metaforer och liknelser.
Till slut enades vi om att säga att Arne längtade så mycket efter gammelmormor och gammelmorfar att han ville gå till dem och krama dem nu och att mossen, mormor, mamma och alla andra var så ledsna för att de velat krama Arne ett par gånger till först, innan han gick.

Det finns inget att säga som gör det här lättare. Ingenting. Förutom att han saknas oss, brutalt mycket. Han saknas oss alla.

Kommentarer
Postat av: Marie Kerrolf

Vad jobbigt! Förstår precis dina tankar kring att berätta för Loke, även om han ju fortfarande är ganska liten. När min mormor gick bort var Axel tre år och trots att det är snart två år sedan så är det fortfarande väldigt mycket frågor om döden och när man ska dö osv. Han har fått för sig att han aldrig ska skaffa barn, för då blir jag farmor och en farmor är gammal och är man gammal så dör man. Det är hans logik!

2009-05-07 @ 13:19:55
URL: http://majalaja.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0