Det kom ett brev...

2011-05-17 @ 23:17:57 Kommentarer (4)


Tänk!
Tänk att de nu arbetat sig genom högen av anmälningar från personer som väntat längre än mig och nu kommit fram till mitt ärende, och tänk att det föll sig så bra för dem att det tajmade nästan perfekt med att mitt fall togs upp av media. Vilken tur för socialstyrelsen och tänk så glada de måste ha blivit när de avhandlat de andra fallen och upptäckte att just mitt låg på tur!

Idag kom alltså beskedet. Eller inte riktigt. Men det kom ett "yttrande över förslag till beslut". Det går ut till mig, verksamhetschefen på vårdcentralen och den siste läkaren. I förslaget från socialstyrelsen så vill de attt vårdcentralen ska vidta följande åtgärder:
  • kompetenshöjning vid bedömningar av hudförändringar
  • skapa rutiner vid bedömningar av hudförändringar
  • redovisa rutiner för avvikelsehantering och lex Marianmälningar
På individnivå kritiserar de "läkare c", den unge killen som jag träffade andra gången jag sökte - han som inte kollade på märket utan nöjde sig med att fråga om det växt och när jag sa "nej, det tror jag nog inte" så var han glad med det. Allt fokus låg ju då på knölen jag hade i andra benet, som visade sig vara godartad. Problemet med det besöket var också att journalanteckningarna var ofullständiga och att märket med malignt melanom inte ens omnämdes utan det skrevs bara om knölen. Men han litade väl på vad hans två kollegor sagt mindre än ett år tidigare; att märket var ofarligt. Och de klandras inte. Och jag kan tycka att det är lite fel. Om jag hade fått välja hade DE klandrats och han hade gått fri. Egentligen hade jag väl helst sett att ingen klandrades, utom själva verksamheten och rutinerna. Jag ville ju verkligen inte förstöra någons karriär och har haft sjukt dåligt samvete idag och varit ledsen för hans skull, för att han kommer få en anmärkning på sig.
Men så stannar jag upp ett litet tag och tänker på att jag har cancerceller i lymfkörtlarna nu, vilket jag kanske inte haft om de tagit bort märket då, och då har jag inte lika dåligt samvete.

Socialstyrelsen finner det också "anmärkningsvärt att verksamhetschefen inte gjort lex Mariaanmälan. Han får även en känga för att han i kontakten med socialstyrelsen i september 2010 hävdar att han inte känner till mitt fall och därför inte gjort någon avvikelseanmälan. Det stämmer ju dock inte eftersom han i april 2010 uttalade sig i en artikel i VT om det...

Så, jag har fått mitt beslut. Eller kanske inte riktigt, jag har fått ett förslag till beslut. Och det känns bra. Men också lite jobbigt. Och det känns lite osolidariskt att bli framflyttad i kön bara för att jag varit med i media. Men det kom ju inte heller som någon chock. Men icke desto mindre känns det fel rent ideologiskt och principmässigt. Men jag är glad att de verkar gå på min linje, att jag inte var en idiot som sökte gång på gång för samma märke och att jag inte var hypokondrisk. Lite jobbigt för att jag tycker synd om läkaren som ensam får klä skott för felen i verksamheten. Men övervägande bra. Heja socialstyrelsen - ett klart, nu har ni bara 4000 kvar! Jobbajobbajobba!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du har ju gjort något stort för mänskligheten, fått fart på socialstyrelsen. Heja Lina du är bäst. Vill inte höra mer att du ens funderar på dåligt samvete för något och någon, de har gjort fel punkt, slut. Jag är lika arg som du eftersom jag var den som tjatade om ditt märke och nöjde mig med svaren från de utbildade läkarna, som gav svaret att det inte var något farligt. Man gick ju sedan ner på lågvarv och insåg att man ska ju lyssna på de som vet. Men nu vet jag inte, som det låter i någon schlagerdänga.... vem kan man lita på!!!! Tror att man ska lyssna på sig själv och inte ge sig, så som du gjort. ÄLSKAR DIG

2011-05-18 @ 09:21:14
Postat av: Gabriella

Principiellt fel, men samtidigt principiellt viktigt att någon satte ljuset på hur de jobbar på Socialstyrelsen. Visserligen kanske du känner att du "smet före" men i längden tror jag att du har hjälpt många andra människor med din kamp. Och då kanske man kan ta att principer bryts ibland?

Kram

2011-05-18 @ 13:10:47
Postat av: Anette

Hej. Jag vill bara ge dig lite energi och säga att du kommer att klara det där! Jag var 23 år gammal när jag fick diagnosen malignt melanom och till sommaren fyller jag 35 år. Jag hade spridning till en lymfkörtel och har inte haft några återfall sedan dess. Så lycka till och ge inte upp!

Hälsningar Anette

2011-05-19 @ 22:22:43
Postat av: Anette

Hej. Jag vill bara ge dig lite energi och säga att du kommer att klara det där! Jag var 23 år gammal när jag fick diagnosen malignt melanom och till sommaren fyller jag 35 år. Jag hade spridning till en lymfkörtel och har inte haft några återfall sedan dess. Så lycka till och ge inte upp!

Hälsningar Anette

2011-05-19 @ 22:29:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0