En helt vanlig lördag.

2009-03-07 @ 22:14:28 Kommentarer (1)

Loke är fortfarande fläckig men är precis lika glad som vanligt. Eller lika tjurig som vanligt, det beror ju på hur man ser på det. Han har börjat med en ny egenhet: att säga "mamma" ungefär 3000 gånger varje dag, i olika tonfall hela tiden - allt från snällt undrande till lätt uppmanande och förtvivlat skrikande. Helt oavsett sammanhang. Han kan sitta i mitt knä i soffan och vråla "maaaaaaaamma" i gnälligast möjliga ton. Nu väntar jag med spänning på att han ska börja ropa på sin far istället så Petter slipper sitta och hånflina när jag inte ens kan kissa i fred utan att Loke står och försöka skalla in dörren till badrummet.

Att måla med vattenfärg kräver förkläde och täckduk. Och publik. Elis utgör en utmärkt publik där han SITTER alldeles själv, som världens duktigaste kille, och tittar på.




Efter vårt besök hos Asta för nån vecka sedan har Loke börjat begära att få pannkakor istället för raggmunk. Dock har jag nu, äntligen, lärt mig steka dem utan att de blir degklumpar. Dessutom låter jag vår son äta dem med lönnsirap - FY MIG! - men hans lilla mun blir så glad när han får det och jag kan inte motstå honom.
Idag var det också dags att baka bröd igen. Ankarstock återigen, vansinnigt gott. Sen var det dags för lördagsmys - popcorn och saft. Loke tröttnade dock på disneydags och ville gå därifrån. Då bytte jag kanal till tv4film där de visade Lotta på Bråkmakargatan. Jag ljuger inte om jag säger att han satt blixtstilla i nästan en timme och stirrade som förtrollad på TV:n. Han svarade inte på tilltal, tittade inte på oss och reagerade inte ens när Elis tog hans napp. Enda gången han öppnade munnen och sa något var när Lotta stal tant Bergs cykel.
- Flickan inte cykla den stora cykeln mamma. Hon kan inte ta den. Den tantens cykel.
Rätt ska vara rätt och om det bara har däck så intresserar det vår son. Vår välartade son. Undrar om det gått i arv till den yngre av de tu.

Kommentarer
Postat av: Anonym

man inser ju hur uttråkade de är när de bryter ihop av att inte får följa med in på toa. O är exakt likadan.



Jag minns hur det var.. skoj-chocken när kanal ett visade Anslagstavlan den tid det och Linus på linjen var det enda tecknade på tv. Och just det, filmen som visade solens upp och nedgång.

tristess för barn. inte aatt leka med.

men man undrar ju varför bara mammorna?

kanske för att det bara är vi som släppper in dem?

2009-03-07 @ 22:47:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0