Melanoma monday

2011-05-09 @ 23:13:25 Kommentarer (3)

Jag var fyra år gammal när jag bestämde mig för att bli journalist. Då drömde jag om att få ettan på de stora tidningarna. Det var dock inte så här jag hade tänkt mig det. Jag hade väl snarare tänkt att vara den som skrev reportaget istället för att vara reportaget...

Och bilden på ettan var ju bra. Den inne i tidningen vill jag inte ens tänka på för då får jag lite myrkrypningar på armarna.
- Men mamma, det där är ju inte du. Så ful är inte du, sa Loke. Från barn och dårar...
Men, men. Skit samma. Jag hoppas att iaf någon sökte som inte skulle ha gjort det annars, att någons farliga prickar blev hittade i tid. Att en tanke iallafall väcktes. Och att fler barn fick solskyddsfaktor på sig/med sig till dagis när det är 23 grader och gassande sol.

Och så har SVT varit här. Med en reporter som var enastående trevlig och en kameraman bördig från Västervik. Minsann. Det ger mig lite ångest. Jag ville inte bli något slags riksfall. Jag hade hellre sett att någon av de andra tjejerna jag kommit i kontakt med varit huvudpersonen i reportaget. Men, de vill inte och jag förstår dem. För jag vill inte heller. Men jag kan det här. Jag har tränat på det sedan jag var 14 år gammal och började som ungreporter på VästerviksTidningen. Jag förstår hur det fungerar. Och jag har lärt mig att den som skriker högst får mer uppmärksamhet än den som tiger still. Så jag skriker för oss nu, för melanompatienterna i Sverige och för oss som blev missade i första instans. För oss som tycker att man kanske inte borde slå ihop två myndigheter om man inte ens mäktar med att driva dem var och en för sig. Som inser att det är en brist på resurser och utbildning inom vården som är det primära problemet, inte ointresse och negligering. Men det kommer fortsätta dyka upp cancerfall som kunde blivit räddade om de hittades tidigare så länge som läkarna har en alldeles för stor arbetsbörda och sjuksköterskor och uskor inte har varken tid eller utbildning för att backa upp dem i den utsträckning det skulle behövas. Och så är det ju det där med borgarna också. Ni vet var jag står där.

Men, för att komma tillbaka från denna enorma utsvävning, jag kan meddela att Jack skötte sig utmärkt hela tiden de var här. Han sköter sig ju nästan alltid utmärkt, den pojken.

Det gör faktiskt våra stora barn också. Fröjdhs och vårat. De lekte som små änglar idag.

De här två å andra sidan...

Och så var jag ju med i VT. Men det har jag inte sett. Men det ska visst vara OK har jag hört från säker källa. Och hudmottagningen där blev nedringd. De fick tillochmed sätta en extra på att svara i telefon. Så lite genomslag har det väl, det här med att få cancer. Men jag känner att jag är lite hårdvinklad. I GP står det att oddsen talar för att jag inte ska klara mig. Det gör de också, rent statistiskt. Men jag är inte statistiken. Jag är inte en siffra. Och så länge jag inte har spridning till något annat än lymfkörtlarna så är prognosen god. Bara för att de tror att det nu sprider sig via blodbanorna betyder inte det att det faktiskt kommer att göra det. Jag kanske lever i 40 år till och driver åldrig make, barn, svärdöttrar och barnbarn till vansinne. Oddsen talar inte för det men de talade ju inte för att jag skulle bli sjuk eller få två sorters cancer heller. Så fuck statistik.

och nu ska jag sova. Det har varit en lång dag.

Kommentarer
Postat av: Zolveig

Att du är fantastisk vet du redan, men det vill jag upprepa! Mycket bra reportage i VT.

Och du strunta fullständigt i statistik, det är bara siffror. Lev, njut och var mycket uppmärksam om din kropp beter sig det minsta annorlunda. Det är då du ska till läkare. Bums. Du själv är bästa observatören.

Kram!

2011-05-11 @ 08:19:05
Postat av: Maria och Mattias Rundberg

Du gjorde dig grymt bra på Rapport! Snygg och omtänksam mamma som kämpar för sin och andras rätt (och orätt)! Go girl...

2011-05-11 @ 21:10:50
Postat av: Kinna

Lina!

Kämpa på , statistik är en sak. Du är så stark, det har jag vetat sen jag såg dig på BB!!!

2011-05-12 @ 13:57:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0