Loke - smartare än vad han ser ut

2010-09-12 @ 20:11:24 Kommentarer (1)


Loke har varit på kalas hos Isac. I bilen på vägen hem utspelade sig följande samtal:
- mamma, var kommer Asta ifrån?
- Vad menar du nu?
- Ja, var KOMMER Asta ifrån?
- Hon är från Sjövik.
- Amen, vilken planet kommer hon ifrån menar jag ju!
- Öh jo, Asta kommer från jorden så klart, precis som du och jag och alla andra människor. Varför undrade du?
- För att jag är ett barn, jag vet inte sånt.

Det pågår mycket i hans huvud just nu. Häromdagen när vi åkte till Alingsås spände han ögonen i mig och Petter och frågade den inte så efterlängtade frågan: Vad händer när man dör?
Vi stelnade till, återtog fattningen och sa nåt i stil med att man inte kan bli kramad eller träffas längre. Att man liksom somnar och aldrig vaknar igen.
- Men vad händer med människan då? frågade gossen då.
Då berättde jag att vi har en kulle där min mormor och morfar är nergrävda, dit vi går och tänder ljus för dem. Och så påminde vi honom om skatan som vi hittade i trädgården och begravde och lade blommor på.
Då såg han sorgsen ut och sa:
- Men din mormor och morfar fick ju inga blommor...
- Jodå älskling, det fick dom. De fick massor utav blommor.
- Jamen, jag har inte lagt några hos dem.
- Vill du göra det?
- Mmm, det vill jag faktiskt.
- Då ska vi göra det nästa gång vi åker hem till Västervik.
- Lovar du det? Att jag får lämna blommor till dem? Och till morbror Arne?
- Ja. Jag lovar Loke.
En stunds tystnad.
- Jag vill köpa en bok till Isac i födelsedagspresent.
Det svänger liksom fort i huvudet på dem i den åldern.

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag ska berätta för Loke att Asta kom från Emils pung, och sen var vi tvungna att ****** så kom hon in i mej sen växte hon i 8 månader i min mage. Sen skar läkarna ut henne! Man skall vara ärlig Lina. Om du inte vill att jag skall berätta det för honom så kan Asta göra det, hon vet allt...

2010-09-12 @ 21:02:38
URL: http://frojdh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0